ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ V
Στόχος να μας πάρουν το Μουσείο
Το 2021 συμπληρώνονται 90 χρόνια από τότε που ο Ελευθέριος Βενιζέλος εγκαινιάζει τις εμπορικές αερομεταφορές στην Ελλάδα.
Το 2021 συμπληρώνονται 85 χρόνια από τότε που το «Χασάνι» επιλέγεται ως αεροδρόμιο Αθηνών, το οποίο αργότερα θα είναι το Διεθνές Αεροδρόμιο με έδρα το Ελληνικό.
Το 2021 συμπληρώνονται 20 χρόνια από την τελευταία πτήση της Ολυμπιακής από το Ελληνικό (27.03.2001).
Το ΠΟΛΚΕΟΑ, 26 χρόνια τώρα, είναι ο μόνος φορέας μαζί με την μεγάλη οικογένεια της Ολυμπιακής, της Αεροπορίας και τους φίλους του Μουσείου που υπερασπίζονται τη συλλογική μας μνήμη.
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν έχει Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας, παρά τα 90 χρόνια ιστορίας της χώρας μας στις εμπορικές αερομεταφορές.
Στο μέλλον το Ελληνικό δεν θα υπάρχει στην παλιά του μορφή. Το Ελληνικό ξεκινά τη νέα του πορεία, το νέο του ταξίδι. Σε αυτό το ταξίδι, το Ελληνικό πρέπει να αποκτήσει την πολιτιστική του ταυτότητα μέσα από ένα ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ.
Γι΄αυτό φρόντισε το ΠΟΛΚΕΟΑ, με την πλούσια συλλογή που διαθέτει, καθώς και τα ιστορικά αεροσκάφη που έχει διασώσει με πολύ κόπο, μακρόχρονο αγώνα και πολλά χρήματα.
Το ΠΟΛΚΕΟΑ, μαζί με τους συμμάχους του πέτυχαν:
- Την χωροθέτηση Μουσείου (Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (Σ.Ο.Α.) – 01.03.2018 – ΑΠΠ/ΦΕΚ35).
- Επίσης, το πρώην εργοστάσιο του ΚΕΑ χαρακτηρίστηκε μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς. (ΥΑΥΠΠΟ/ΔΝΣΑΚ/41429/1057/05.06.2009, ΦΕΚ400/Β/13.08.2009)
- Τον χαρακτηρισμό της «Παγόδας» από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.(ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ΔΠΑΝΣΜ/347577/31383/4566_ΦΕΚ307-14.12.2016)
- Τον χαρακτηρισμό των 3 ιστορικών αεροσκαφών από το Κ.Σ.Ν.Μ. ως κινητά μνημεία. Δυστυχώς, η Υπουργός Πολιτισμού αρνείται να υπογράψει!! Η άνιση και μεροληπτική αντιμετώπιση από την Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη είναι καταγγελτέα.
Τίθεται η ερώτηση: Ενώ έχουν γίνει όλα αυτά, γιατί δεν θέλουν το Μουσείο;
Απάντηση: Πρόκειται για προσπάθεια υφαρπαγής του Μουσείου. Θέλουν να διαγράψουν – εξαφανίσουν την ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας (αφού πρώτα την έκλεισαν το 2009 τώρα θέλουν να διαγράψουν και την ιστορία της). Καλύπτονται πίσω από την θέση της Lamda Development ότι: «… δεν περιλαμβάνεται το Μουσείο στο επιχειρησιακό της πλάνο»!! Η Κυβέρνηση πρέπει να θέσει τα όριά της στον επενδυτή! Εάν για την Lamda Development και το επιχειρησιακό της πλάνο «έχει εκτός το Μουσείο» τότε η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Πολιτισμού να αναλάβει αυτήν την ευθύνη σε συνεργασία με το ΠΟΛΚΕΟΑ.
Δεν νοείται η Κυβέρνηση, με εκτελεστικό όργανο την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. και με το πολλοστό εξώδικό της να θέλει να μας τρομοκρατήσει. Ποινικοποιούν τον πολιτισμό (έχουν τα λεφτά βλέπετε για δικηγόρους).
Θέλουν να μας γονατίσουν και να τα παρατήσουμε. Αυτό δεν πρόκειται να συμβεί.
Τα εξώδικα και η προσπάθεια ποινικοποίησης έφεραν κύμα συμπαράστασης υπέρ του ΠΟΛΚΕΟΑ. Καταγγέλλουν όλη αυτήν την ιστορία της δίωξης του ΠΟΛΚΕΟΑ για πολλοστή φορά από την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε..
Η Κυβέρνηση με την στάση της παραμένει ΕΚΘΕΤΗ. Η εμπλοκή και σύγκρουση μεγάλων οικονομικών συμφερόντων είναι η μία πλευρά. Είναι ευθύνη της Κυβέρνησης να αποτρέπει προσεγγίσεις μόνο με την κουλτούρα του χρήματος. Η οικονομία πρέπει να προσαρμόζεται στην κοινωνία και όχι το αντίθετο.
Γράφτηκε από εντεταλμένους πως ο νομοθέτης δεν προβλέπει Μουσείο. Μεγάλο ψέμα (διαβάστε το παράρτημα). Στόχος, να κλέψουν το ΟΡΑΜΑ μας και μαζί με το Μουσείο και τα αεροπλάνα. Αυτός που γράφει αυτά ενεργεί για λογαριασμό της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. και των επιχειρηματικών συμφερόντων.
Το ΠΟΛΚΕΟΑ, σε μία αέναη διαδρομή με ενσυνείδητη εθελοντική προσφορά για τη διάσωση της νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς, έκανε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό. Η ολοκλήρωση μιας αποστολής «με την σημαία στον ώμο» παραμένει στόχος.
Η μεγάλη οικογένεια της Ολυμπιακής, της Αεροπορίας, των φίλων του Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό και η Κοινωνία ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ όλοι μαζί να υπερασπιστούμε το πολιτισμικό αποτύπωμα του Ελληνικού, την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Απαιτούμε από την Κυβέρνηση ένα σαφές πλάνο δυναμικής παρουσίας της Πολιτείας, η οποία οφείλει να υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον, διασφαλίζοντας:
- Το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό.
- Τη διάσωση των ιστορικών αεροσκαφών.
- Την αξιοποίηση της Παγόδας για την ασφαλή διαφύλαξη – έκθεση των αντικειμένων του Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας, προσβάσιμα στους πολίτες.
Οι δράσεις μας
- Οι υπογραφές ξεπέρασαν τις 5.000. Συνεχίζουμε.
- Οργανώνεται συγκέντρωση διαμαρτυρίας.
- Προγραμματίζονται συναντήσεις με όλα τα Κόμματα.
- Αναρτήθηκαν banners στο Ελληνικό.
- Θα επιδοθούν οι υπογραφές στους αρμόδιους Υπουργούς στη Βουλή και στα Κόμματα.
- Οργανώνουμε τις νομικές μας απαντήσεις.
- Ιδιαίτερα ικανοποιητική ανταπόκριση είχαμε με την προβολή των θέσεών μας από τον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο.
- Αξιοποιούμε τα social media
Το Διοικητικό Συμβούλιο
του ΠΟΛΚΕΟΑ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Ας δούμε τι προβλέπει το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (Σ.Ο.Α.)
(Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (Σ.Ο.Α.) – 01.03.2018 – ΑΠΠ/ΦΕΚ35)
Κτίριο Saarinen:
Χαρακτηρίστηκε διατηρητέο μνημείο
(Υπουργική Απόφαση ΥΠΠΟ/ΔΝΣΑΚ/1483/321/08.03.2006)
(5.5 ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ Σ.Ο.Α._Ενότητα 10. Περιοχές ειδικού ενδιαφέροντος_Σελ.60):
Το Εκθεσιακό Κέντρο στο Κτήριο του πρώην Ανατολικού Αερολιμένα του Saarinen στο Μητροπολιτικό Πάρκο
Το διατηρητέο σύγχρονο κτήριο του διάσημου αρχιτέκτονα Eero Saarinen θα ζωντανέψει ξανά ως χώρος για εκθέσεις, εμπορικές συναντήσεις και άλλες εκδηλώσεις. Ο τερματικός σταθμός εντάσσεται αρμονικά και συνδιαμορφώνει τον πολυποίκιλο χαρακτήρα του Μητροπολιτικού Πάρκου.
(SUMMARY Σ.Ο.Α._I.Α.Βασικά χαρακτηριστικά του Ακινήτου – Πρωτογενή κριτήρια_σελ.9):
«…2. Το κτήριο του πρώην «Ανατολικού Αεροδρομίου Αθηνών» – Υ.Α. αρ.
ΥΠΠΟ/ΔΝΣΑΚ/11483/321/08.03.2006 (ΦΕΚ 351/Β/24.03.2006)
«Χαρακτηρίζουμε ως μνημείο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 1γ του ν. 3028/2002, το κτήριο του πρώην «Ανατολικού Αεροδρομίου Αθηνών», φερομένης ιδιοκτησίας Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης Α.Ε., διότι ανήκει σε μία ειδική κατηγορία οικοδομημάτων με ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά, είναι σημαντικό για τη μελέτη της ιστορίας της αρχιτεκτονικής και αποτελεί σημείο αναφοράς για την πόλη των Αθηνών. Είναι δε, ένα από τα τελευταία έργα του διάσημου αρχιτέκτονα Eero Saarinen, που μελετήθηκε και κατασκευάστηκε την περίοδο μεταξύ του 1959 και 1963. Το κτήριο θα χρησιμοποιείται για εκθεσιακούς και άλλους συναφείς σκοπούς».
Τρία υπόστεγα Πολιτικής Αεροπορίας (Εργοστάσιο ΚΕΑ):
Κηρυγμένα διατηρητέα μνημεία
(Υπουργική Απόφαση ΥΠΠΟ/ΔΝΣΑΚ/41429/1057/05.06.2009)
(5.5 ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ Σ.Ο.Α._Ενότητα 10. Περιοχές ειδικού ενδιαφέροντος_σελ.60):
Το Μουσείο Αεροπορίας και συναφών πολιτιστικών χρήσεων στο Μητροπολιτικό Πάρκο
Η ιστορία της Πολιτικής Αεροπορίας είναι μέρος της τεχνολογικής προόδου της χώρας μας. Τα ιστορικά υπόστεγα δεν θα διατηρηθούν και αναδειχθούν μόνο για την αρχιτεκτονική και ιστορική τους αξία, αλλά θα αξιοποιηθούν για να στεγάσουν μέσα στους χώρους τους το πρώτο Μουσείο Αεροπορίας (Πολιτικής Αεροπορίας) στην Ελλάδα μαζί με άλλες συναφείς πολιτιστικές χρήσεις.
Το μουσείο θα είναι προσβάσιμο από το Πάρκο, αφενός με μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως η νέα γραμμή του τράμ, και αφετέρου, εναλλακτικά, με ποδήλατο ή με τα πόδια, μέσω του κεντρικού και μεγάλου πεζοδρόμου του Πάρκου.
Συμπερασματικά, το Μουσείο Αεροπορίας και συναφών πολιτιστικών χρήσεων είναι μεγάλο πλεονέκτημα του σχεδιασμού καθώς θα εμπλουτίσει το πολιτιστικό τοπίο της Αθήνας.
(SUMMARY Σ.Ο.Α._I.Α.Βασικά χαρακτηριστικά του Ακινήτου – Πρωτογενή κριτήρια_σελ.10):
«… 3. Τα 3 υπόστεγα της Πολιτικής Αεροπορίας –
Υ.Α. αρ. ΥΠΠΟ/ΔΝΣΑΚ/41429/1057/05.06.2009 (ΦΕΚ298/ΑΑΠ/24.06.2009)
και ΥΠΠΟ/ΔΣΝΑΚ/41429/1057 (ΦΕΚ 400/ΑΑΠ/13.08.2009) «Χαρακτηρίζουμε ως μνημεία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6, παρ. 1γ του νόμου3028/2002, τα 3 υπόστεγα Α,Β,Γ της Πολιτικής Αεροπορίας στο πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού (Χασάνι), φερόμενης ιδιοκτησίας Ελληνικού Δημοσίου μαζί με τα προσκτίσματά τους τα οποία ανήκουν στον αρχικό σχεδιασμό του συγκροτήματος και έχουν συνάρτηση με τη στατική λειτουργία των κυρίως κτηρίων όπως αυτά σημειώνονται στο τοπογραφικό διάγραμμα του ΓΕΑ της 10.12.2008, διότι αποτελούν ειδικές κατασκευές ιδιαίτερης τεχνικής σημασίας με ιδιαίτερα βιομηχανικά και τεχνικά χαρακτηριστικά και είναι σημαντικά για τη μελέτη της ιστορίας της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής στη χώρα μας. Επίσης η αδιάλειπτη λειτουργία τους μέχρι σήμερα είναι συνδεδεμένη με την ιστορία της Ελληνικής Αεροπορίας, στην οποία θα είναι αφιερωμένο και το Ιστορικό Μουσείο της Αεροπορίας που θα στεγάσει σε αυτά».
(SUMMARY Σ.Ο.Α._IV.Γ.Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής_σελ54):
«4. Περιοχή Εργοστασίου Αεροσκαφών. Η περιοχή του πρώην εργοστασίου αεροσκαφών του Ελληνικού αποτελεί ένα πολιτιστικό σύμβολο και έναν σημαντικό πόλο αναψυχής του Πάρκου. Τα ιστορικά υπόστεγα συντήρησης θα στεγάσουν το νέο Αεροπορικό Μουσείο και συναφείς πολιτιστικές χρήσεις».
Παγόδα:
Κρίθηκε διατηρητέο μνημείο με ενέργειες του ΠΟΛΚΕΟΑ
ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ΔΠΑΝΣΜ/347577/31383/4566 (14.12.2016)
(SUMMARY Σ.Ο.Α._I.Α.Βασικά χαρακτηριστικά του Ακινήτου – Πρωτογενή κριτήρια_σελ.10):
« 4. Το αγγλικό υπόστεγο Παγόδα – ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ΔΠΑΝΣΜ/347577/31383/4566 (14.12.2016) «Χαρακτηρισμός ως μνημείου, σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 1γ. του Αγγλικού υπόστεγου (Παγόδα), όπως δηλώνεται με το στοιχείο υπ΄αριθμ. 105 στο απόσπασμα του συνημμένου τοπογραφικού της ΟΑ (20-1-1995), διότι πρόκειται για ένα μοναδικό κτίσμα αυτής της μορφής και της κατασκευής για τον ελληνικό χώρο»
Αεροσκάφη ΠΟΛΚΕΟΑ:
Χαρακτηρίστηκαν ως νεότερα κινητά μνημεία
από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων
(SUMMARY Σ.Ο.Α._IV.Γ.Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής_σελ53-54)
«… Τα εναπομείναντα στο χώρο επιβατικά αεροσκάφη προτείνεται να παραμείνουν στην περιοχή σαν διαδραστικά σημεία αναφοράς στο τοπίο και ως μέρος της ιστορίας του αεροδρομίου. Αντίστοιχα, το κτήριο του Πύργου Ελέγχου βρίσκεται επίσης σε αυτό το τμήμα και αποτελεί ένα ενεργό κέντρο, το οποίο, αν και όχι προσβάσιμο στο κοινό, αποτελεί ένα σύνολο μαζί με τον αεροσταθμό και τα εναπομείναντα αεροσκάφη».