Η επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα ανεβαίνει στην ατζέντα της χώρας μας στα θέματα πολιτισμού. Η πρόσφατη συνάντηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Μπόρις Τζόνσον στο Λονδίνο, έδωσε την ευκαιρία στον Έλληνα πρωθυπουργό να αναδείξει ως πρώτη προτεραιότητα την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στη χώρα μας.
Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός τόνισε: «Το αίτημά μας δεν είναι φωτοβολίδα. Θα επιμείνουμε με μεθοδικότητα για να χτίσουμε τα απαραίτητα ερείσματα και στη βρετανική κοινή γνώμη για την ανάγκη επανένωσης τους με τα Γλυπτά του Μουσείου Ακροπόλεως. Είναι σημαντικό ζήτημα που αφορά τις διμερείς μας σχέσεις», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μετά τη συνάντηση του με τον Βρετανό ομόλογό του, Μπόρις Τζόνσον σχετικά με το αίτημα για επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης σε συζήτησή του με τους Έλληνες δημοσιογράφους, που καλύπτουν την επίσκεψή του στο Λονδίνο. Ο Έλληνας πρωθυπουργός εκτίμησε δε, πως «δεν είναι κατά βάση ζήτημα μόνο νομικό, είναι πρωτίστως ζήτημα αξιακό και πολιτικό», ενώ διαβεβαίωσε πως «θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα μέσα για να πετύχουμε το σκοπό μας».
Το παραπάνω, αποτελεί πλέον θέμα υψηλού ενδιαφέροντος. Σε αυτήν την κατεύθυνση κινητοποιούνται δυνάμεις από όλο τον κόσμο που τάσσονται με την ελληνική πλευρά και απαιτούν, τα γλυπτά του Παρθενώνα, να επιστρέψουν στην Ελλάδα.
Όπως δήλωσε η διακεκριμένη επιστήμων, Ελένη Αρβελέρ, σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «Καθημερινή»:
«Η έννοια του Πολιτισμού και της Δικαιοσύνης, αργά ή γρήγορα, θα τα φέρει στο Μουσείο της Ακρόπολης, που είναι καλύτερα οργανωμένο από το Βρετανικό Μουσείο για να τα υποδεχθεί. Θα πω δύο πράγματα. Πρώτον, ο Ελγιν δεν πήρε ποτέ φιρμάνι. Ο σουλτάνος Σελίμ Γ΄ δεν έδωσε ποτέ επίσημο φιρμάνι για να πάρει ο Ελγιν αυτά που πήρε. Αυτό δεν το λέω εγώ. Δύο Τούρκοι ακαδημαϊκοί, ερευνητές των οθωμανικών αρχείων, η Ζεϊνέπ Εγκέν και ο Ορχάν Σακίν, απέδειξαν ότι δεν υπήρχε φιρμάνι. Υπήρχε μόνο μία δήθεν μετάφραση, ιταλική. Η επιχείρηση του Ελγιν γίνεται έπειτα από δωροδοκία σε τοπικούς παράγο- ντες. Δεύτερον, ο Ελγιν παρήγγειλε αμέσως πριόνια, και όταν τα παραλαμβάνει, ζητάει μεγαλύτερα, γιατί αυτά που έλαβε δεν ήταν κατάλληλα για την αποψίλωση τόσων γλυπτών. Δηλαδή, δεν παίρνει μόνο αυτά που ήταν πεσμένα κάτω, αλλά ήταν αποφασισμένος να ξηλώσει τα πάντα. Μιλάμε για 200 μεγάλα κιβώτια, που μεταφέρθηκαν με τουλάχιστον τρία πλοία, και ένα από αυτά, ο «Μέντωρ», ναυάγησε στα Κύθηρα το 1802. Ήρθαν από την Κάλυμνο δύτες για να συλλέξουν γλυπτά που βρέθηκαν στον βυθό. Όλα αυτά δείχνουν ότι εκείνο που έκανε ο Ελγιν ήταν μια απατεωνιά, για να μην πω τίποτα παραπάνω. Και μόνο αυτά αν μάθουν οι Αγγλοι, θα πρέπει να κοιτάξουν τα πράγματα διαφορετικά».
Η ελληνική κοινότητα, οι άνθρωποι του Πολιτισμού, των Γραμμάτων και των Τεχνών, ενώνουν τις δυνάμεις τους, προτάσσοντας ως κορυφαίο ζήτημα πολιτισμού την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.